(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
1 Hallituksen esitys 317/2010 <http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+317/2010>
2
3 <hr>
4
5 ## Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
6
7 ### Johdanto
8
9 Electronic Frontier Finland (Effi) ry kannattaa varauksin Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. Samalla pitäisi tehdä puitepäätöksen 1. artiklan 4. kohdan mukainen lausuma siinä mainittujen rikosten puolustelun kriminalisoinnin rajoittamisesta ainoastaan kansainvälisen tuomioistuimen lopullisella päätöksellä todettuihin rikoksiin.
10
11 Effi näkee esitetyissä lakiteksteissä sekä perusteluissa kuitenkin useita vakavia ongelmia, etenkin sanan- ja uskonnonvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille alttiita muotoiluja. Tämänkaltaisessa suoraan perusoikeuksia rajoittavassa laissa olisi tavanomaistakin tärkeämpää välttää ilmaisuja, jotka maallikolle tarkoittavat aivan eri asiaa kuin on tarkoitus, vaikka ne ehkä laintuntijoille olisivatkin ymmärrettäviä. 
12
13 Ehdotukset menevät myös monessa kohdin paljon pitemmälle kuin mainitut kansainväliset sopimukset edellyttävät ja ovat paikoin suorastaan ristiriidassa niiden kanssa.
14 Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla edellyttää, että sananvapauden rajoitusten on oltava välttämättömiä. Siten ne pitää aina säätää mahdollisimman suppeiksi, eikä "varmuuden vuoksi" laajemmiksi kuin sopimukset edellyttävät, kun mitään näyttöä muuta Eurooppaa vakavammista ongelmista Suomessa ei ole.
15
16 Erityisen vakavaa on, että esitetty teksti on helposti tulkittavissa _mielipiteisiin_ eikä vain niiden ilmaisutapaan kohdistuvaksi rajoitukseksi. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklan takaama mielipiteenvapaus on rajoittamaton, ilman mitään varaumia. Jotta mielipiteenvapaudella olisi mitään merkitystä, sen täytyy sisältää oikeus ilmaista mielipiteensä julkisesti ja yrittää taivuttaa muita sen kannalle. Sananvapautta voidaan rajoittaa, myös mielipiteen ilmaisutapoja, mutta jonkin mielipiteen esittämistä ylimalkaan ei saa kieltää.
17
18 Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajoja koettelevassa lainsäädännössä pitäisi arvioida porsaanreikiä päinvastoin kuin yleensä: varoa jättämästä tuomioistuimelle tulkinnanvaraa syytetyn vahingoksi. Niiden kanssahan tilanne on käytännössä aina se, että syytetyllä on mielipide, jota tuomari ja lautamiehet pitävät vääränä ja ovat siten luonnostaan, tiedostamattaan taipuvaisia tulkitsemaan lakia sen mukaisesti, vaikka yrittäisivätkin sitä välttää. Sananvapaus suojelee kuitenkin myös ja ennen kaikkea vääriä, vastenmielisiä, vahingollisia ja vaarallisia mielipiteitä.
19
20 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
21
22 Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat perusoikeuksia niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
23
24 ### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
25
26 #### Rangaistusten määräytymisestä (Rikoslain 6 luvun 5 §)
27
28 Vaikuttimen käytölle koventamisperusteena ehdotetussa laajuudessa
29 ei ole vakuuttavia perusteita. Erityisesti uskonnon ja
30 vakaumuksen ottaminen koventamisperusteisiin
31 sellaisinaan on niin vakava uskonnonvapauden rajoitus,
32 että sitä ei voida Suomen oloissa mitenkään perustella.
33 Tässä pitäisi ehdottomasti rajoittua vain tilanteisiin,
34 joissa uskontoa käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
35 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
36 alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään
37 neuvostojen puitepäätöksen 1 artiklan kohdan 3 mukaisesti.
38 Uskonnot ja vakaumukset *aatteina* eivät tarvitse
39 erityissuojaa, päinvastoin, niiden pitäisi kestää
40 kovaakin arvostelua. Tarkoitus ei kuitenkaan liene kieltää
41 uskonnollista julistusta vääräuskoisten panetteluna.
42
43 Vaikuttimen ottaminen yleiseksi koventamisperusteeksi
44 edellyttämättä mitään konkreettista, joka sitoisi sen itse tekoon,
45 on yleisestikin varsin ongelmallista ja sen vaikutuksia ja
46 mahdollisia soveltamisalueita pitäisi pohtia 
47 hyvin perusteellisesti.
48 Erityisesti vaikuttimia silloin tultaisiin varmasti
49 arvioimaan syytetyn julkaistujen mielipiteiden
50 pohjalta, ja lisärangaistus tulisi siten tosiasiallisesti
51 mielipiteistä eikä itse teon vaikuttimista.
52
53 Perusteluissa ongelmallisina mainitut tapaukset,
54 joissa nykyinen muotoilu ei toimi, koska teko
55 onkin kohdistunut omaisuuteen, olisi helppoa
56 korjata täsmällisemmällä muotoilulla:
57
58 *"4) rikoksen kohdistaminen henkilöön, tämän omaiseen
59 tai omaisuuteen tosiasiallisesti hänen rotunsa, kansallisen tai 
60 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
61 vammaisuutensa tai muun sellaisen perusteen vuoksi;"*
62
63 Tässä *tosiasiallisesti* kattaisi uskonnon tai vakaumuksen
64 käyttämisen kiertoilmaisuna kansanryhmälle.
65
66 Koventamisperusteen käyttöä esitetään myös
67 mainittuihin ryhmiin kuulumattomien uhrien tapauksessa,
68 esimerkiksi rasisminvastaisen työn tekijöihin kohdistuvissa
69 teoissa. Tämän tarpeellisuus jää kuitenkin perustelematta:
70 koko tämän lainkohdan olennainen perustehan on uhrien
71 heikko asema ja kykenemättömyys itsensä puolustamiseen,
72 eikä valtaväestöön kuuluva tarvitse lisäsuojaa vain
73 tekemänsä hyvän työn takia.
74
75 #### Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (Rikoslain 11 luvun 10 §)
76
77 Ilmauksen *"tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa..."*
78 luonnollinen tulkinta on, että kiellon kohteena on itse _mielipide_
79 eikä vain sen ilmaisutapa, ja että tosikin tieto voisi olla panettelua
80 tai solvausta. Tämä on niin rajusti ristiriidassa lain ilmeisen
81 tarkoituksen ja koko demokratian perustan muodostavan mielipiteenvapauden 
82 periaatteen kanssa, että moista tulkintamahdollisuutta ei pitäisi lakiin
83 jättää, vaikka asiantuntevat lainoppineet sen vääräksi näkisivätkin -
84 varsinkaan kun asia olisi helppo korjata käyttämällä täsmällisiä
85 yleiskielisiä termejä.
86
87 Valittu sanamuoto perustuu ilmeisesti perustuslain väärään tulkintaan.
88 Perustuslain sanamuodossa "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, 
89 mielipiteitä ja muita viestejä" sana *ilmaista* on olennainen:
90 Kuten kansalais- ja poliittisia
91 oikeuksia koskeva yleissopimus eksplisiittisesti toteaa, mielipiteillä on
92 vahvempi suoja kuin sananvapaudella. Väärinkäsityksen välttämiseksi sana
93 "mielipiteitä" olisi paras jättää tästä kokonaan pois, tai ainakin
94 korvata jollain vähemmän väärinkäsityksille alttiilla termillä
95 kuten "mielipiteenilmauksia".
96
97 Sama ongelma koskee sanaa "tieto", joka on monitulkintainen - erityisesti
98 se ymmärretään yleisesti totuuden synonyyminä, ja tässä se on tulkittavissa
99 niin, että joitakin totuuksiakaan ei saisi kertoa millään tavalla.
100 Tosi tietohan ei itsessään voi olla panettelua
101 tai solvausta, vaikka sen ilmaisutapa sitä voikin olla.
102 Asian voisi yrittää korjata rajoituksella "_valheellisia_ tietoja",
103 mutta siinäkin on ongelmansa. Selvintä olisi jättää myös "tieto" kokonaan
104 pois tai korvata se esimerkiksi ilmauksella "kirjoituksia tai muita
105 esityksiä", jos sanaa "viestejä" yksinään ei katsota kyllin kattavaksi.
106
107 Molempiin edelläsanottuihin auttaisi myös, jos tunnusmerkistöön
108 lisättäisiin puitepäätöksessä johdonmukaisesti käytetyllä rajauksella 
109 *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan 
110 tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, ...".*
111 Myös lisäpöytäkirjan selitysmuistiossa todetaan, että 
112 *"The act of distributing or making available is only criminal if the intent 
113 is also directed to the racist and xenophobic character of the material."*
114 Materiaalin sisältö sinänsä ei siis riitä rikoksen tunnusmerkistöksi, ellei 
115 tekotavasta ilmene rasistinen tai muukalaisvihamielinen tarkoitus,
116 eikä sen tarkoituksen arvioiminen voi olla vaikeampaa tässä kuin
117 rangaistuksen koventamisperusteiden arvioinnissakaan.
118
119 Rasistiseen materiaaliin linkittämisen kriminalisointi on myös sekä itsessään
120 ongelmallista että ilmaistu lakiesityksessä huonosti. Linkittäminenhän ei
121 millään tavalla muuta materiaalin saatavillaoloa, joten ilmauksen
122 "asettaa yleisön saataville" selittäminen sitä tarkoittamaan on
123 ristiriidassa sanojen yleiskielisen merkityksen kanssa.
124 Jos halutaan kieltää viittaaminen muualla sijaitseviin viesteihin
125 tai niiden olemassaolosta kertominen, se pitäisi sanoa suoraan eikä 
126 käyttämällä yleiskielisiä ilmauksia niiden normaalimerkityksen vastaisesti.
127
128 Linkittämisen kieltoon ei kuitenkaan ylimalkaan ole esitetty läheskään
129 riittäviä perusteita. Kysehän on taas sananvapauden rajoittamisesta,
130 joten rajoitusten pitäisi olla _välttämättömiä_, ja väärien
131 mielipiteiden kritisoiminenkin edellyttää niihin viittaamista.
132 Toisaalta linkittäjällä ei ole mitään valtaa linkin kohteeseen - kohde
133 voi muuttua linkin teon jälkeen linkittäjän huomaamatta.
134 Laajamittainen yllytystarkoituksessa tehty linkittäminen voidaan jo
135 nyt katsoa avunannoksi levittämiseen, eikä linkittämisen oikeudellisen
136 merkityksen muuttamiseen ole mitään aihetta. Kaiken kaikkiaan ajatus
137 linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja Internetin luonteen
138 väärin ymmärtämistä.
139
140 Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä
141 ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä
142 sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista
143 vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti vakaumuksen lisääminen
144 listaan laajentaa samalla epäsuorasti uskonnon merkitystä siinä
145 ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti
146 uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua
147 epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi
148 loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse
149 Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa
150 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu
151 vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan?
152 Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
153
154 Uskontojen ja vakaumuksen panettelun ja solvaamisen kieltäminen
155 käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän
156 takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain
157 tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
158 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän
159 mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät
160 aatteet. Uskontoa tai vakaumuksellisia aatteita ei voi asettaa
161 eri asemaan - päinvastoin: juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä
162 pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti
163 tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita
164 pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita
165 vakaumuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
166
167 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja
168 ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa. Selkeintä olisi
169 muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan
170 haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä
171 tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi
172 jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
173
174 *"Joka julkisesti yllyttää väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu
175 tosiasiallisesti rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai
176 etnisen alkuperän tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan määräytyvään
177 ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän jäseneen levittämällä lausuntoja
178 tai muita tiedonantoja tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava
179 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
180 kahdeksi vuodeksi."*
181
182 Tässä *tosiasiallisesti* jälleen kattaisi uskonnon lisäksi muutkin
183 kiertoilmaisut kansanryhmän määrittelyssä.
184
185 Jos nykyisestä muotoilusta halutaan pitää kiinni, ainakin pahimmat
186 väärintulkintamahdollisuudet tulisi korjata esimerkiksi tähän tapaan:
187
188 *"Joka levittää yleisön keskuuteen tiedotteita, mielipiteenilmauksia
189 tai muita viestejä, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
190 ryhmää tosiasiallisesti tämän rodun, ihonvärin, syntyperän,
191 kansallisen tai etnisen alkuperän, seksuaalisen suuntautumisen tai
192 vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla
193 perusteella tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan
194 tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, on tuomittava
195 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
196 kahdeksi vuodeksi."*
197
198 #### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
199
200 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
201 kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, siis
202 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
203 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
204 poikkeuksellisia perusteluja, joita lakiesityksen perusteluista löydy.
205
206 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
207 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
208 määrittely voisi soveltua, mutta siihen se tulisi 
209 jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
210 muutoksia tähän pykälään.
211
212 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
213 ehdotettua muutosta.
214
215 #### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
216
217 Oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotetaan laajennettavaksi
218 useassa pykälässä. Osa näistä on hyvin perusteltuja ja
219 ongelmattomia, esimerkiksi työsyrjinnän tapauksessa,
220 mutta kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja kunnianloukkauksen
221 tapauksessa kyseessä on uusi sananvapauden rajoitus, eivätkä
222 esitetyt perustelut täytä ihmisoikeussopimuksen
223 välttämättömyyskriteeriä.
224
225 Erityisesti vaikuttimen käyttäminen kriteerinä
226 oikeushenkilön rangaistusvastuulle on ongelmallista:
227 pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön
228 etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö 
229 asianomaisen toimihenkilön vaikutin?
230 Yleisemminkin vaikutinkriteeri ilman mitään konkreettista, joka 
231 sitoisi sen itse tekoon, olisi ongelmallista edellä
232 koventamisperusteiden kohdalla esitetyistä syistä.
233
234 Siten ehdotettujen Rikoslain 17 luvun 24 § toisen momentin
235 lopussa, 24 luvun 13 §:ssä (jos se lakiin kuitenkin jätetään) 
236 ja 25 luvun 10 §:ssä olevat *"silloin, kun
237 rikoksen pääasiallisena vaikuttimena on..."*
238 olisi syytä korvata täsmällisemmällä muotoilulla, esimerkiksi
239
240 *"silloin, kun teko on kohdistunut tiettyyn henkilöön, tämän omaiseen
241 tai omaisuuteen pääasiassa hänen rotunsa, kansallisen tai 
242 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
243 vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
244
245 ### Yhteenveto
246
247 Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan ja
248 vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
249 lakiesityksen olevan monin paikoin epätarkoituksenmukainen ja niin
250 tulkinnanvarainen, että sen voi katsoa olevan suorastaan ristiriidassa
251 niin demokratian perusperiaatteiden, kansainvälisten
252 ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
253 käytännönkin kanssa.
254
255 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
256 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
257 mahdollisesti voidaan käyttää. Sananvapauden rajoitukset täytyy
258 johdonmukaisesti pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
259 välttämättömyysperiaatteen mukaisesti niin suppeina kuin suinkin,
260 varoen sivuvaikutuksena kriminalisoimasta mielipiteitä ja
261 tukahduttamasta laillistakin puhetta.