(no commit message)
authorhttp://tapanit.myopenid.com/ <http://tapanit.myopenid.com/@web>
Mon, 15 Mar 2010 09:10:11 +0000 (11:10 +0200)
committerLars Wirzenius <liw@pieni.net>
Mon, 15 Mar 2010 09:10:11 +0000 (11:10 +0200)
rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn

index 59273a6..075530f 100644 (file)
@@ -145,10 +145,11 @@ erikseen ja mainita laissa täsmällisesti.
 "Yleisön saataville asettaminen" kattaa muualla rikoslaissa
 ja tekijänoikeuslaissa vakiintuneen tulkinnan mukaan kaikenlaisen 
 myymisen, lainaamisen, maahantuonnin jne.
-Siten ehdotettu muotoilu kriminalisoisi puheenaolevan aineiston 
-myynnin kirjakaupoissa, lainaamisen kirjastoissa ym.
-Esimerkiksi toisen maailmansodan historiaa tutkiva tiedemies ei 
-ilmeisesti voisi laillisesti hankkia Hitlerin kirjoituksia.
+Siten ehdotettu muotoilu tarkoittaisi, että kirjastot,
+antikvariaatit ja koulut joutuisivat poistamaan suuren määrän
+vanhaa, historiallisesti merkittävää kirjallisuutta: pois menisivät 
+niin Hitlerin teokset, löytöretkeilijöiden kirjoitukset kuin vanhat 
+tieteelliset kirjatkin, joissa uskottiin rotuhygieniaan.
 
 Ehdotettu poikkeusmomentti ei asiaa korjaisi.
 Erityisesti tieteessä tutkimuksen
@@ -223,6 +224,9 @@ Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomis
 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon)
 katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan?
 
+Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen
+käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän
+takaisin laajennetussa muodossa.
 Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä
 käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
@@ -255,7 +259,7 @@ Sukupuolisen suuntautumisen osalta suojelua kansanryhmänä voidaan pitää
 perusteltuna, mutta samalla se osoittaa tunnusmerkistön sitomisen materiaaliin
 käyttötavasta ja tarkoituksesta riippumatta absurdiksi, kun ilmeisesti 
 Raamatustakin pitäisi sensuroida homoseksuaalisuuden kieltävät kohdat 
-(kuten 3 Moos 18:22).
+(kuten 3 Moos 18:25).
 
 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, 
 ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa.