(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
1 Hallituksen esitys 317/2010 <http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+317/2010>
2
3 <hr>
4
5 ### Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
6
7 #### Johdanto
8
9 Electronic Frontier Finland (Effi) ry kannattaa varauksin Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. Samalla pitäisi tehdä puitepäätöksen 1. artiklan 4. kohdan mukainen lausuma siinä mainittujen rikosten puolustelun kriminalisoinnin rajoittamisesta ainoastaan kansainvälisen tuomioistuimen lopullisella päätöksellä todettuihin rikoksiin.
10
11 Effi näkee esitetyissä lakiteksteissä sekä perusteluissa kuitenkin useita vakavia ongelmia, etenkin sanan- ja uskonnonvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille alttiita muotoiluja. Tämänkaltaisessa suoraan perusoikeuksia rajoittavassa laissa olisi tavanomaistakin tärkeämpää välttää ilmaisuja, jotka maallikolle tarkoittavat aivan eri asiaa kuin on tarkoitus, vaikka ne ehkä laintuntijoille olisivatkin ymmärrettäviä. 
12
13 Ehdotukset menevät myös monessa kohdin paljon pitemmälle kuin mainitut kansainväliset sopimukset edellyttävät ja ovat paikoin suorastaan ristiriidassa niiden kanssa.
14 Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla edellyttää, että sananvapauden rajoitusten on oltava välttämättömiä. Siten ne pitää aina säätää mahdollisimman suppeiksi, eikä "varmuuden vuoksi" laajemmiksi kuin sopimukset edellyttävät, kun mitään näyttöä muuta Eurooppaa vakavammista ongelmista Suomessa ei ole.
15
16 Erityisen vakavaa on, että esitetty teksti on helposti tulkittavissa _mielipiteisiin_ eikä vain niiden ilmaisutapaan kohdistuvaksi rajoitukseksi. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklan takaama mielipiteenvapaus on rajoittamaton, ilman mitään varaumia. Jotta mielipiteenvapaudella olisi mitään merkitystä, sen täytyy sisältää oikeus ilmaista mielipiteensä julkisesti ja yrittää taivuttaa muita sen kannalle. Sananvapautta voidaan rajoittaa, myös mielipiteen ilmaisutapoja, mutta jonkin mielipiteen esittämistä ylimalkaan ei saa kieltää.
17
18 Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajoja koettelevassa lainsäädännössä pitäisi arvioida porsaanreikiä päinvastoin kuin yleensä: varoa jättämästä tuomioistuimelle tulkinnanvaraa syytetyn vahingoksi. Niiden kanssahan tilanne on käytännössä aina se, että syytetyllä on mielipide, jota tuomari ja lautamiehet pitävät vääränä ja ovat siten luonnostaan, tiedostamattaan taipuvaisia tulkitsemaan lakia sen mukaisesti, vaikka yrittäisivätkin sitä välttää. Sananvapaus suojelee kuitenkin myös ja ennen kaikkea vääriä, vastenmielisiä, vahingollisia ja vaarallisia mielipiteitä.
19
20 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
21
22 Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat perusoikeuksia niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
23
24 #### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
25
26 ##### Rangaistusten määräytymisestä (Rikoslain 6 luvun 5 §)
27
28 Vaikuttimen käytölle koventamisperusteena ehdotetussa laajuudessa
29 ei ole vakuuttavia perusteita. Erityisesti uskonnon ja
30 vakaumuksen ottaminen koventamisperusteisiin
31 sellaisinaan on niin vakava uskonnonvapauden rajoitus,
32 että sitä ei voida Suomen oloissa mitenkään perustella.
33 Tässä pitäisi ehdottomasti rajoittua vain tilanteisiin,
34 joissa uskontoa käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
35 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
36 alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään
37 neuvostojen puitepäätöksen 1 artiklan kohdan 3 mukaisesti.
38 Uskonnot ja vakaumukset *aatteina* eivät tarvitse
39 erityissuojaa, päinvastoin, niiden pitäisi kestää
40 kovaakin arvostelua. Tarkoitus ei kuitenkaan liene kieltää
41 uskonnollista julistusta vääräuskoisten panetteluna.
42
43 Vaikuttimen ottaminen yleiseksi koventamisperusteeksi
44 edellyttämättä mitään konkreettista, joka sitoisi sen itse tekoon,
45 on yleisestikin varsin ongelmallista ja sen vaikutuksia ja
46 mahdollisia soveltamisalueita pitäisi pohtia 
47 hyvin perusteellisesti.
48 Erityisesti vaikuttimia silloin tultaisiin varmasti
49 arvioimaan syytetyn julkaistujen mielipiteiden
50 pohjalta, ja lisärangaistus tulisi siten tosiasiallisesti
51 mielipiteistä eikä itse teon vaikuttimista.
52
53 Perusteluissa ongelmallisina mainitut tapaukset,
54 joissa nykyinen muotoilu ei toimi, koska teko
55 onkin kohdistunut omaisuuteen, olisi helppoa
56 korjata täsmällisemmällä muotoilulla:
57
58 *"4) rikoksen kohdistaminen henkilöön, tämän omaiseen
59 tai omaisuuteen tosiasiallisesti hänen rotunsa, kansallisen tai 
60 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
61 vammaisuutensa tai muun sellaisen perusteen vuoksi;"*
62
63 Tässä *tosiasiallisesti* kattaisi uskonnon tai vakaumuksen
64 käyttämisen kiertoilmaisuna kansanryhmälle.
65
66 Koventamisperusteen käyttöä esitetään myös
67 mainittuihin ryhmiin kuulumattomien uhrien tapauksessa,
68 esimerkiksi rasisminvastaisen työn tekijöihin kohdistuvissa
69 teoissa. Tämän tarpeellisuus jää kuitenkin perustelematta:
70 koko tämän lainkohdan olennainen perustehan on uhrien
71 heikko asema ja kykenemättömyys itsensä puolustamiseen,
72 eikä valtaväestöön kuuluva tarvitse lisäsuojaa vain
73 tekemänsä hyvän työn takia.
74
75 ##### Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (Rikoslain 11 luvun 10 §)
76
77 Ilmauksen *"tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa..."*
78 luonnollinen tulkinta on, että kiellon kohteena on itse _mielipide_
79 eikä vain sen ilmaisutapa, ja että tosikin tieto voisi olla panettelua
80 tai solvausta. Tämä on niin rajusti ristiriidassa lain ilmeisen
81 tarkoituksen ja koko demokratian perustan muodostavan mielipiteenvapauden 
82 periaatteen kanssa, että moista tulkintamahdollisuutta ei pitäisi lakiin
83 jättää, vaikka asiantuntevat lainoppineet sen vääräksi näkisivätkin -
84 varsinkaan kun asia olisi helppo korjata käyttämällä täsmällisiä
85 yleiskielisiä termejä.
86
87 Valittu sanamuoto perustuu ilmeisesti perustuslain väärään tulkintaan.
88 Kun perustuslaki suojaa oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, 
89 mielipiteitä ja muita viestejä" se ei varmastikaan tarkoita, että "mielipide"
90 olisi sama asia kuin mielipiteenilmaus, ja että mielipiteitä saisi rajoittaa
91 samoilla kriteereillä kuin sananvapauttakin. Kuten kansalais- ja poliittisia
92 oikeuksia koskeva yleissopimus eksplisiittisesti toteaa, mielipiteillä on
93 vahvempi suoja kuin sananvapaudella. Väärinkäsityksen välttämiseksi sana
94 "mielipiteitä" olisi paras jättää tästä kokonaan pois, tai ainakin
95 korvata jollain vähemmän väärinkäsityksille alttiilla termillä
96 kuten "mielipiteenilmauksia".
97
98 Sama ongelma koskee sanaa "tieto", joka on monitulkintainen - erityisesti
99 se ymmärretään yleisesti totuuden synonyyminä, ja tässä se on tulkittavissa
100 niin, että joitakin totuuksiakaan ei saisi kertoa millään tavalla.
101 Tosi tietohan ei itsessään voi olla panettelua
102 tai solvausta, vaikka sen ilmaisutapa sitä voikin olla.
103 Asian voisi yrittää korjata rajoituksella "_valheellisia_ tietoja",
104 mutta siinäkin on ongelmansa. Selvintä olisi jättää myös "tieto" kokonaan
105 pois tai korvata se esimerkiksi ilmauksella "kirjoituksia tai muita
106 esityksiä", jos sanaa "viestejä" yksinään ei katsota kyllin kattavaksi.
107
108 Molempiin edelläsanottuihin auttaisi myös, jos tunnusmerkistöön
109 lisättäisiin puitepäätöksessä johdonmukaisesti käytetty rajauksella 
110 *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan 
111 tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, ...".*
112 Myös lisäpöytäkirjan selitysmuistiossa todetaan, että 
113 *"The act of distributing or making available is only criminal if the intent 
114 is also directed to the racist and xenophobic character of the material."*
115 Materiaalin sisältö sinänsä ei siis riitä rikoksen tunnusmerkistöksi, ellei 
116 tekotavasta ilmene rasistinen tai muukalaisvihamielinen tarkoitus,
117 eikä sen tarkoituksen arvioiminen voi olla vaikeampaa tässä kuin
118 rangaistuksen koventamisperusteiden arvioinnissakaan.
119
120 Rasistiseen materiaaliin linkittämisen kriminalisointi on myös sekä itsessään
121 ongelmallista että ilmaistu lakiesityksessä huonosti. Linkittäminenhän ei
122 millään tavalla muuta materiaalin saatavillaoloa, joten ilmauksen
123 "asettaa yleisön saataville" selittäminen sitä tarkoittamaan on
124 ristiriidassa sanojen yleiskielisen merkityksen kanssa.
125 Jos halutaan kieltää viittaaminen muualla sijaitseviin viesteihin
126 tai niiden olemassaolosta kertominen, se pitäisi sanoa suoraan eikä 
127 käyttämällä yleiskielisiä ilmauksia niiden normaalimerkityksen vastaisesti.
128
129 Linkittämisen kieltoon ei kuitenkaan ylimalkaan ole esitetty läheskään
130 riittäviä perusteita. Kysehän on taas sananvapauden rajoittamisesta,
131 joten rajoitusten pitäisi olla _välttämättömiä_, ja väärien
132 mielipiteiden kritisoiminenkin edellyttää niihin viittaamista.
133 Toisaalta linkittäjällä ei ole mitään valtaa linkin kohteeseen - kohde
134 voi muuttua linkin teon jälkeen linkittäjän huomaamatta.
135 Laajamittainen yllytystarkoituksessa tehty linkittäminen voidaan jo
136 nyt katsoa avunannoksi levittämiseen, eikä linkittämisen oikeudellisen
137 merkityksen muuttamiseen ole mitään aihetta. Kaiken kaikkiaan ajatus
138 linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja Internetin luonteen
139 väärin ymmärtämistä.
140
141 Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä
142 ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä
143 sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista
144 vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti vakaumuksen lisääminen
145 listaan laajentaa samalla epäsuorasti uskonnon merkitystä siinä
146 ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti
147 uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua
148 epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi
149 loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse
150 Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa
151 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu
152 vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan?
153 Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
154
155 Uskontojen ja vakaumuksen panettelun ja solvaamisen kieltäminen
156 käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän
157 takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain
158 tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
159 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän
160 mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät
161 aatteet. Uskontoa tai vakaumuksellisia aatteita ei voi asettaa
162 eri asemaan - päinvastoin: juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä
163 pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti
164 tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita
165 pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita
166 vakaumuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
167
168 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja
169 ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa. Selkeintä olisi
170 muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan
171 haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä
172 tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi
173 jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
174
175 *"Joka julkisesti yllyttää väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu
176 tosiasiallisesti rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai
177 etnisen alkuperän tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan määräytyvään
178 ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän jäseneen levittämällä lausuntoja
179 tai muita tiedonantoja tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava
180 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
181 kahdeksi vuodeksi."*
182
183 Tässä *tosiasiallisesti* jälleen kattaisi uskonnon lisäksi muutkin
184 kiertoilmaisut kansanryhmän määrittelyssä.
185
186 Jos nykyisestä muotoilusta halutaan pitää kiinni, ainakin pahimmat
187 väärintulkintamahdollisuudet tulisi korjata esimerkiksi tähän tapaan:
188
189 *"Joka levittää yleisön keskuuteen tiedotteita, mielipiteenilmauksia
190 tai muita viestejä, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
191 ryhmää tosiasiallisesti tämän rodun, ihonvärin, syntyperän,
192 kansallisen tai etnisen alkuperän, seksuaalisen suuntautumisen tai
193 vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla
194 perusteella tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan
195 tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, on tuomittava
196 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
197 kahdeksi vuodeksi."*
198
199 ##### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
200
201 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
202 kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, siis
203 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
204 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
205 poikkeuksellisia perusteluja, joita lakiesityksen perusteluista löydy.
206
207 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
208 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
209 määrittely voisi soveltua, mutta siihen se tulisi 
210 jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
211 muutoksia tähän pykälään.
212
213 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
214 ehdotettua muutosta.
215
216 ##### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
217
218 Oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotetaan laajennettavaksi
219 useassa pykälässä. Osa näistä on hyvin perusteltuja ja
220 ongelmattomia, esimerkiksi työsyrjinnän tapauksessa,
221 mutta kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja kunnianloukkauksen
222 tapauksessa kyseessä on uusi sananvapauden rajoitus, eivätkä
223 esitetyt perustelut täytä ihmisoikeussopimuksen
224 välttämättömyyskriteeriä.
225
226 Erityisesti vaikuttimen käyttäminen kriteerinä
227 oikeushenkilön rangaistusvastuulle on ongelmallista:
228 pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön
229 etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö 
230 asianomaisen toimihenkilön vaikutin?
231 Yleisemminkin vaikutinkriteeri ilman mitään konkreettista, joka 
232 sitoisi sen itse tekoon, olisi ongelmallista edellä
233 koventamisperusteiden kohdalla esitetyistä syistä.
234
235 Siten ehdotettujen Rikoslain 17 luvun 24 § toisen momentin
236 lopussa, 24 luvun 13 §:ssä (jos se lakiin kuitenkin jätetään) 
237 ja 25 luvun 10 §:ssä olevat *"silloin, kun
238 rikoksen pääasiallisena vaikuttimena on..."*
239 olisi syytä korvata täsmällisemmällä muotoilulla, esimerkiksi
240
241 *"silloin, kun teko on kohdistunut tiettyyn henkilöön, tämän omaiseen
242 tai omaisuuteen pääasiassa hänen rotunsa, kansallisen tai 
243 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
244 vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
245
246 #### Yhteenveto
247
248 Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan ja
249 vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
250 lakiesityksen olevan monin paikoin epätarkoituksenmukainen ja niin
251 tulkinnanvarainen, että sen voi katsoa olevan suorastaan ristiriidassa
252 niin demokratian perusperiaatteiden, kansainvälisten
253 ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
254 käytännönkin kanssa.
255
256 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
257 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
258 mahdollisesti voidaan käyttää. Sananvapauden rajoitukset täytyy
259 johdonmukaisesti pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
260 välttämättömyysperiaatteen mukaisesti niin suppeina kuin suinkin,
261 varoen sivuvaikutuksena kriminalisoimasta mielipiteitä ja
262 tukahduttamasta laillistakin puhetta.