(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
1 ### Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
2
3 #### Johdanto
4
5 Electronic Frontier Finland (Effi) ry kannattaa varauksin Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. Samalla pitäisi tehdä puitepäätöksen 1. artiklan 4. kohdan mukainen lausuma siinä mainittujen rikosten puolustelun kriminalisoinnin rajoittamisesta ainoastaan kansainvälisen tuomioistuimen lopullisella päätöksellä todettuihin rikoksiin.
6
7 Effi näkee esitetyissä lakiteksteissä sekä perusteluissa kuitenkin useita vakavia ongelmia, sanan- ja uskonnonvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille alttiita muotoiluja. Tämänkaltaisessa suoraan perusoikeuksia rajoittavassa laissa olisi tavanomaistakin tärkeämpää välttää ilmaisuja, jotka maallikolle tarkoittavat aivan eri asiaa kuin on tarkoitus, vaikka ne ehkä laintuntijoille olisivatkin ymmärrettäviä. 
8
9 Ehdotukset menevät myös monessa kohdin paljon pitemmälle kuin mainitut kansainväliset sopimukset edellyttävät ja ovat paikoin suorastaan ristiriidassa niiden kanssa.
10 Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla edellyttää, että sananvapauden rajoitusten on oltava välttämättömiä. Siten ne pitäisi aina säätää mahdollisimman suppeiksi, eikä "varmuuden vuoksi" laajemmiksi kuin sopimukset edellyttävät, kun mitään näyttöä muuta Eurooppaa vakavammista ongelmista Suomessa ei ole.
11
12 Erityisen vakavaa on, että esitetty teksti on helposti tulkittavissa _mielipiteisiin_ eikä vain niiden ilmaisutapaan kohdistuvaksi rajoitukseksi. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklan takaama mielipiteenvapaus on rajoittamaton, ilman mitään varaumia. Jotta mielipiteenvapaudella olisi mitään merkitystä, sen täytyy sisältää oikeus ilmaista mielipiteensä julkisesti ja yrittää taivuttaa muita sen kannalle. Sananvapautta voidaan rajoittaa, myös mielipiteen ilmaisutapoja, mutta jonkin mielipiteen esittämistä ylimalkaan ei saa kieltää.
13
14 Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajoja koettelevassa lainsäädännössä pitäisi arvioida porsaanreikiä päinvastoin kuin yleensä: varoa jättämästä tuomioistuimelle tulkinnanvaraa syytetyn vahingoksi. Niiden kanssahan tilanne on käytännössä aina se, että syytetyllä on mielipide, jota tuomari ja lautamiehet pitävät vääränä ja ovat siten luonnostaan, tiedostamattaan taipuvaisia tulkitsemaan lakia sen mukaisesti, vaikka yrittäisivätkin sitä välttää. Sananvapaudenhan pitäisi kuitenkin suojella myös ja ennen kaikkea vääriä, vastenmielisiä, vahingollisia ja vaarallisia mielipiteitä.
15
16 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
17
18 Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat sananvapautta niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
19
20 #### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
21
22 ##### Rangaistusten määräytymisestä (Rikoslain 6 luvun 5 §)
23
24 Vaikuttimen käytölle koventamisperusteena ehdotetussa laajuudessa
25 ei ole vakuuttavia perusteita. Erityisesti uskonnon ja
26 elämänkatsomuksen ottaminen koventamisperusteisiin
27 sellaisinaan on niin vakava uskonnonvapauden rajoitus,
28 että sitä ei voida Suomen oloissa mitenkään perustella.
29 Tässä pitäisi ehdottomasti rajoittua vain tilanteisiin,
30 joissa uskontoa käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
31 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
32 alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään
33 neuvostojen puitepäätöksen 1 artiklan kohdan 3 mukaisesti.
34 Uskonnot ja elämänkatsomukset *aatteina* eivät tarvitse
35 erityissuojaa, päinvastoin, niiden pitäisi kestää
36 kovaakin arvostelua. Tarkoitus ei kuitenkaan liene kieltää
37 uskonnollista julistusta vääräuskoisten panetteluna.
38
39 Vaikuttimen ottaminen yleiseksi koventamisperusteeksi
40 edellyttämättä mitään konkreettista, joka sitoisi sen itse tekoon,
41 on yleisestikin varsin ongelmallista ja sen vaikutuksia ja
42 mahdollisia soveltamisalueita pitäisi pohtia 
43 hyvin perusteellisesti.
44 Erityisesti vaikuttimia silloin tultaisiin varmasti
45 arvioimaan syytetyn julkaistujen mielipiteiden
46 pohjalta, ja lisärangaistus tulisi siten tosiasiallisesti
47 mielipiteistä eikä itse teon vaikuttimista.
48
49 Perusteluissa ongelmallisina mainitut tapaukset,
50 joissa nykyinen muotoilu ei toimi koska teko
51 onkin kohdistunut omaisuuteen, olisi helppoa
52 korjata täsmällisemmällä muotoilulla:
53
54 *"4) rikoksen kohdistaminen henkilöön, tämän omaiseen
55 tai omaisuuteen tosiasiallisesti hänen rotunsa, kansallisen tai 
56 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
57 vammaisuutensa tai muun sellaisen perusteen vuoksi;"*
58
59 Tässä *tosiasiallisesti* kattaisi uskonnon tai vakaumuksen
60 käyttämisen kiertoilmaisuna kansanryhmälle.
61
62 Koventamisperusteen käyttöä esitetään myös
63 mainittuihin ryhmiin kuulumattomien uhrien tapauksessa,
64 esimerkiksi rasisminvastaisen työn tekijöihin kohdistuvissa
65 teoissa. Tämän tarpeellisuus jää kuitenkin perustelematta:
66 koko tämän lainkohdan olennainen perustehan on uhrien
67 heikko asema ja kykenemättömyys itsensä puolustamiseen,
68 eikä valtaväestöön kuuluva tarvitse lisäsuojaa vain
69 tekemänsä hyvän työn takia.
70
71 ##### Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (Rikoslain 11 luvun 10 §)
72
73 Ilmauksen *"tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa..."*
74 luonnollinen tulkinta on, että kiellon kohteena on itse _mielipide_
75 eikä vain sen ilmaisutapa, ja että tosikin tieto voisi olla panettelua
76 tai solvausta. Tämä on niin rajusti ristiriidassa lain ilmeisen
77 tarkoituksen ja koko demokratian perustan muodostavan mielipiteenvapauden 
78 periaatteen kanssa, että moista tulkintamahdollisuutta ei pitäisi lakiin
79 jättää, vaikka asiantuntevat lainoppineet sen vääräksi näkisivätkin -
80 varsinkaan kun asia olisi helppo korjata käyttämällä täsmällisiä
81 yleiskielisiä termejä.
82
83 Valittu sanamuoto perustuu ilmeisesti perustuslain väärään tulkintaan.
84 Kun perustuslaki suojaa oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, 
85 mielipiteitä ja muita viestejä" se ei varmastikaan tarkoita, että "mielipide"
86 olisi sama asia kuin mielipiteenilmaus, ja että mielipiteitä saisi rajoittaa
87 samoilla kriteereillä kuin sananvapauttakin. Kuten kansalais- ja poliittisia
88 oikeuksia koskeva yleissopimus eksplisiittisesti toteaa, mielipiteillä on
89 vahvempi suoja kuin sananvapaudella. Väärinkäsityksen välttämiseksi tässä
90 olisi parempi käyttää sanaa "mielipiteenilmauksia".
91
92 Sama ongelma koskee sanaa "tieto", joka on monitulkintainen - erityisesti
93 se ymmärretään yleisesti totuuden synonyyminä, ja tässä se on tulkittavissa
94 niin, että joitakin totuuksiakaan ei saisi kertoa millään tavalla.
95 Tosi tietohan ei itsessään voi olla panettelua
96 tai solvausta, vaikka sen ilmaisutapa sitä voikin olla.
97 Asian voisi korjata ilmauksella "tiedotteita" tai selvällä rajoituksella "_valheellisia_ tietoja" -
98 ilmaus "muita viestejä" riittää kriminalisoimaan harkitusti
99 panettelevat muotoilut.
100
101 Molempiin edelläsanottuihin auttaisi myös, jos tunnusmerkistöön
102 lisättäisiin puitepäätöksessä johdonmukaisesti käytetty rajauksella 
103 *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan 
104 tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, ...".*
105 Myös lisäpöytäkirjan selitysmuistiossa todetaan, että 
106 *"The act of distributing or making available is only criminal if the intent 
107 is also directed to the racist and xenophobic character of the material."*
108 Materiaalin sisältö sinänsä ei siis riitä rikoksen tunnusmerkistöksi, ellei 
109 tekotavasta ilmene rasistinen tai muukalaisvihamielinen tarkoitus,
110 eikä sen tarkoituksen arvioiminen voi olla vaikeampaa tässä kuin
111 rangaistuksen koventamisperusteiden arvioinnissakaan.
112
113 Rasistiseen materiaaliin linkittämisen kriminalisointi on myös sekä itsessään
114 ongelmallista että ilmaistu lakiesityksessä huonosti. Linkittäminenhän ei
115 millään tavalla muuta materiaalin saatavillaoloa, joten ilmauksen
116 "asettaa yleisön saataville" selittäminen sitä tarkoittamaan on
117 ristiriidassa sanojen yleiskielisen merkityksen kanssa.
118 Jos halutaan kieltää viittaaminen muualla sijaitseviin viesteihin
119 tai niiden olemassaolosta kertominen, se pitäisi sanoa suoraan eikä 
120 käyttämällä yleiskielisiä ilmauksia niiden normaalimerkityksen vastaisesti.
121
122 Linkittämisen kieltoon ei kuitenkaan ylimalkaan ole esitetty läheskään 
123 riittäviä perusteita. Kysehän on taas sananvapauden rajoittamisesta,
124 joten rajoitusten pitäisi olla _välttämättömiä_, ja väärien mielipiteiden
125 kritisoiminenkin edellyttää niihin viittaamista. Toisaalta linkittäjällä
126 ei ole mitään valtaa linkin kohteeseen - kohde voi muuttua linkin teon
127 jälkeen linkittäjän huomaamatta.
128 Kaiken kaikkiaan ajatus linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja 
129 Internetin luonteen väärin ymmärtämistä.
130
131 Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti elämänkatsomuksen lisääminen listaan samalla epäsuorasti laajentaa uskonnon merkitystä siinä ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
132
133 Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät aatteet. Uskontoa tai elämänkatsomuksellisia aatteita ei voi asettaa eri asemaan - päinvastoin, juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita elämänkatsomuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
134
135 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa.
136 Selkeintä olisi muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
137
138 *"Joka julkisesti yllyttää väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu tosiasiallisesti rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan määräytyvään ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän jäseneen levittämällä lausuntoja tai muita tiedonantoja tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."*
139
140 Tässä tosiasiallisesti kattaisi uskonnon lisäksi muutkin kiertoilmaisut kansanryhmän määrittelyssä.
141
142 Jos nykyisestä muotoilusta halutaan pitää kiinni, ainakin pahimmat väärintulkintamahdollisuudet tulisi korjata
143 esimerkiksi tähän tapaan:
144
145 *"Joka levittää yleisön keskuuteen valheellisia tietoja, mielipiteenilmauksia tai muita viestejä,
146 joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää tosiasiallisesti tämän rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän,  seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."*
147
148 ##### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
149
150 Työryhmä esittää järjestäytyneen rikollisryhmän määrittelyn laajentamista
151 kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. 
152 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
153 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
154 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
155 poikkeuksellisia perusteluja, joita ei työryhmän mietinnöstä löydy.
156
157 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
158 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
159 määrittely voisi soveltua, mutta siihen se tulisi 
160 jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
161 muutoksia tähän pykälään.
162
163 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
164 työryhmän ehdottamaa muutosta.
165
166 ##### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
167
168 Oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotetaan laajennettavaksi
169 useassa pykälässä. Osa näistä on hyvin perusteltuja ja
170 ongelmattomia, esimerkiksi työsyrjinnän tapauksessa,
171 mutta kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja kunnianloukkauksen
172 tapauksessa kyseessä on uusi sananvapauden rajoitus, eivätkä
173 esitetyt perustelut täytä ihmisoikeussopimuksen
174 välttämättömyyskriteeriä.
175
176 Erityisesti vaikuttimen käyttäminen kriteerinä
177 oikeushenkilön rangaistusvastuulle on ongelmallista:
178 pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön
179 etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö 
180 asianomaisen toimihenkilön vaikutin?
181 Yleisemminkin vaikutinkriteeri ilman mitään konkreettista, joka 
182 sitoisi sen itse tekoon, olisi ongelmallista edellä
183 koventamisperusteiden kohdalla esitetyistä syistä.
184
185 Siten ehdotettujen Rikoslain 17 luvun 24 § toisen momentin
186 lopussa, 24 luvun 13 §:ssä (jos se lakiin kuitenkin jätetään) 
187 ja 25 luvun 10 §:ssä olevat *"silloin, kun
188 rikoksen pääasiallisena vaikuttimena on..."*
189 olisi syytä korvata täsmällisemmällä muotoilulla, esimerkiksi
190
191 *"silloin, kun teko on kohdistunut tiettyyn henkilöön, tämän omaiseen
192 tai omaisuuteen pääasiassa hänen rotunsa, kansallisen tai 
193 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
194 vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
195
196 #### Yhteenveto
197
198 Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan
199 ja vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
200 työryhmän ehdotusten olevan monin paikoin ristiriidassa niin sananvapauden
201 perusperiaatteiden, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan
202 ihmisoikeustuomioistuimen käytännönkin kanssa
203 sekä epätarkoituksenmukaisina.
204
205 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
206 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
207 mahdollisesti voidaan käyttää ja sananvapauden
208 rajoitukset pitäisi johdonmukaisesti pitää
209 Euroopan ihmisoikeussopimuksen välttämättömyysperiaatteen
210 mukaisesti niin suppeina kuin suinkin, varoen
211 sivuvaikutuksena tukahduttamasta laillistakin puhetta.