(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
1 Hallituksen esitys 317/2010 <http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+317/2010>
2
3 <hr>
4
5 ## Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
6
7 #### Johdanto
8
9 Electronic Frontier Finland (Effi) ry kannattaa varauksin Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. Samalla pitäisi tehdä puitepäätöksen 1. artiklan 4. kohdan mukainen lausuma siinä mainittujen rikosten puolustelun kriminalisoinnin rajoittamisesta ainoastaan kansainvälisen tuomioistuimen lopullisella päätöksellä todettuihin rikoksiin.
10
11 Effi näkee esitetyissä lakiteksteissä sekä perusteluissa kuitenkin useita vakavia ongelmia, etenkin sanan- ja uskonnonvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille alttiita muotoiluja. Tämänkaltaisessa suoraan perusoikeuksia rajoittavassa laissa olisi tavanomaistakin tärkeämpää välttää ilmaisuja, jotka maallikolle tarkoittavat aivan eri asiaa kuin on tarkoitus, vaikka ne ehkä laintuntijoille olisivatkin ymmärrettäviä. 
12
13 Ehdotukset menevät myös monessa kohdin paljon pitemmälle kuin mainitut kansainväliset sopimukset edellyttävät ja ovat paikoin suorastaan ristiriidassa niiden kanssa.
14 Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla edellyttää, että sananvapauden rajoitusten on oltava välttämättömiä. Siten ne pitää aina säätää mahdollisimman suppeiksi, eikä "varmuuden vuoksi" laajemmiksi kuin sopimukset edellyttävät, kun mitään näyttöä muuta Eurooppaa vakavammista ongelmista Suomessa ei ole.
15
16 Erityisen vakavaa on, että esitetty teksti on helposti tulkittavissa _mielipiteisiin_ eikä vain niiden ilmaisutapaan kohdistuvaksi rajoitukseksi. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklan takaama mielipiteenvapaus on rajoittamaton, ilman mitään varaumia. Jotta mielipiteenvapaudella olisi mitään merkitystä, sen täytyy sisältää oikeus ilmaista mielipiteensä julkisesti ja yrittää taivuttaa muita sen kannalle. Sananvapautta voidaan rajoittaa, myös mielipiteen ilmaisutapoja, mutta jonkin mielipiteen esittämistä ylimalkaan ei saa kieltää.
17
18 Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajoja koettelevassa lainsäädännössä pitäisi arvioida porsaanreikiä päinvastoin kuin yleensä: varoa jättämästä tuomioistuimelle tulkinnanvaraa syytetyn vahingoksi. Niiden kanssahan tilanne on käytännössä aina se, että syytetyllä on mielipide, jota tuomari ja lautamiehet pitävät vääränä ja ovat siten luonnostaan, tiedostamattaan taipuvaisia tulkitsemaan lakia sen mukaisesti, vaikka yrittäisivätkin sitä välttää. Sananvapaus suojelee kuitenkin myös ja ennen kaikkea vääriä, vastenmielisiä, vahingollisia ja vaarallisia mielipiteitä.
19
20 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
21
22 Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat perusoikeuksia niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
23
24 #### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
25
26 ##### Rangaistusten määräytymisestä (Rikoslain 6 luvun 5 §)
27
28 Vaikuttimen käytölle koventamisperusteena ehdotetussa laajuudessa
29 ei ole vakuuttavia perusteita. Erityisesti uskonnon ja
30 elämänkatsomuksen ottaminen koventamisperusteisiin
31 sellaisinaan on niin vakava uskonnonvapauden rajoitus,
32 että sitä ei voida Suomen oloissa mitenkään perustella.
33 Tässä pitäisi ehdottomasti rajoittua vain tilanteisiin,
34 joissa uskontoa käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
35 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
36 alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään
37 neuvostojen puitepäätöksen 1 artiklan kohdan 3 mukaisesti.
38 Uskonnot ja elämänkatsomukset *aatteina* eivät tarvitse
39 erityissuojaa, päinvastoin, niiden pitäisi kestää
40 kovaakin arvostelua. Tarkoitus ei kuitenkaan liene kieltää
41 uskonnollista julistusta vääräuskoisten panetteluna.
42
43 Vaikuttimen ottaminen yleiseksi koventamisperusteeksi
44 edellyttämättä mitään konkreettista, joka sitoisi sen itse tekoon,
45 on yleisestikin varsin ongelmallista ja sen vaikutuksia ja
46 mahdollisia soveltamisalueita pitäisi pohtia 
47 hyvin perusteellisesti.
48 Erityisesti vaikuttimia silloin tultaisiin varmasti
49 arvioimaan syytetyn julkaistujen mielipiteiden
50 pohjalta, ja lisärangaistus tulisi siten tosiasiallisesti
51 mielipiteistä eikä itse teon vaikuttimista.
52
53 Perusteluissa ongelmallisina mainitut tapaukset,
54 joissa nykyinen muotoilu ei toimi, koska teko
55 onkin kohdistunut omaisuuteen, olisi helppoa
56 korjata täsmällisemmällä muotoilulla:
57
58 *"4) rikoksen kohdistaminen henkilöön, tämän omaiseen
59 tai omaisuuteen tosiasiallisesti hänen rotunsa, kansallisen tai 
60 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
61 vammaisuutensa tai muun sellaisen perusteen vuoksi;"*
62
63 Tässä *tosiasiallisesti* kattaisi uskonnon tai vakaumuksen
64 käyttämisen kiertoilmaisuna kansanryhmälle.
65
66 Koventamisperusteen käyttöä esitetään myös
67 mainittuihin ryhmiin kuulumattomien uhrien tapauksessa,
68 esimerkiksi rasisminvastaisen työn tekijöihin kohdistuvissa
69 teoissa. Tämän tarpeellisuus jää kuitenkin perustelematta:
70 koko tämän lainkohdan olennainen perustehan on uhrien
71 heikko asema ja kykenemättömyys itsensä puolustamiseen,
72 eikä valtaväestöön kuuluva tarvitse lisäsuojaa vain
73 tekemänsä hyvän työn takia.
74
75 ##### Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (Rikoslain 11 luvun 10 §)
76
77 Ilmauksen *"tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa..."*
78 luonnollinen tulkinta on, että kiellon kohteena on itse _mielipide_
79 eikä vain sen ilmaisutapa, ja että tosikin tieto voisi olla panettelua
80 tai solvausta. Tämä on niin rajusti ristiriidassa lain ilmeisen
81 tarkoituksen ja koko demokratian perustan muodostavan mielipiteenvapauden 
82 periaatteen kanssa, että moista tulkintamahdollisuutta ei pitäisi lakiin
83 jättää, vaikka asiantuntevat lainoppineet sen vääräksi näkisivätkin -
84 varsinkaan kun asia olisi helppo korjata käyttämällä täsmällisiä
85 yleiskielisiä termejä.
86
87 Valittu sanamuoto perustuu ilmeisesti perustuslain väärään tulkintaan.
88 Kun perustuslaki suojaa oikeutta "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, 
89 mielipiteitä ja muita viestejä" se ei varmastikaan tarkoita, että "mielipide"
90 olisi sama asia kuin mielipiteenilmaus, ja että mielipiteitä saisi rajoittaa
91 samoilla kriteereillä kuin sananvapauttakin. Kuten kansalais- ja poliittisia
92 oikeuksia koskeva yleissopimus eksplisiittisesti toteaa, mielipiteillä on
93 vahvempi suoja kuin sananvapaudella. Väärinkäsityksen välttämiseksi sana
94 "mielipiteitä" olisi paras jättää tästä kokonaan pois, tai ainakin
95 korvata jollain vähemmän väärinkäsityksille alttiilla termillä
96 kuten "mielipiteenilmauksia".
97
98 Sama ongelma koskee sanaa "tieto", joka on monitulkintainen - erityisesti
99 se ymmärretään yleisesti totuuden synonyyminä, ja tässä se on tulkittavissa
100 niin, että joitakin totuuksiakaan ei saisi kertoa millään tavalla.
101 Tosi tietohan ei itsessään voi olla panettelua
102 tai solvausta, vaikka sen ilmaisutapa sitä voikin olla.
103 Asian voisi yrittää korjata rajoituksella "_valheellisia_ tietoja",
104 mutta siinäkin on ongelmansa. Selvintä olisi jättää myös "tieto" kokonaan
105 pois tai korvata se esimerkiksi ilmauksella "kirjoituksia tai muita
106 esityksiä", jos sanaa "viestejä" yksinään ei katsota kyllin kattavaksi.
107
108 Molempiin edelläsanottuihin auttaisi myös, jos tunnusmerkistöön
109 lisättäisiin puitepäätöksessä johdonmukaisesti käytetty rajauksella 
110 *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan 
111 tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, ...".*
112 Myös lisäpöytäkirjan selitysmuistiossa todetaan, että 
113 *"The act of distributing or making available is only criminal if the intent 
114 is also directed to the racist and xenophobic character of the material."*
115 Materiaalin sisältö sinänsä ei siis riitä rikoksen tunnusmerkistöksi, ellei 
116 tekotavasta ilmene rasistinen tai muukalaisvihamielinen tarkoitus,
117 eikä sen tarkoituksen arvioiminen voi olla vaikeampaa tässä kuin
118 rangaistuksen koventamisperusteiden arvioinnissakaan.
119
120 Rasistiseen materiaaliin linkittämisen kriminalisointi on myös sekä itsessään
121 ongelmallista että ilmaistu lakiesityksessä huonosti. Linkittäminenhän ei
122 millään tavalla muuta materiaalin saatavillaoloa, joten ilmauksen
123 "asettaa yleisön saataville" selittäminen sitä tarkoittamaan on
124 ristiriidassa sanojen yleiskielisen merkityksen kanssa.
125 Jos halutaan kieltää viittaaminen muualla sijaitseviin viesteihin
126 tai niiden olemassaolosta kertominen, se pitäisi sanoa suoraan eikä 
127 käyttämällä yleiskielisiä ilmauksia niiden normaalimerkityksen vastaisesti.
128
129 Linkittämisen kieltoon ei kuitenkaan ylimalkaan ole esitetty läheskään 
130 riittäviä perusteita. Kysehän on taas sananvapauden rajoittamisesta,
131 joten rajoitusten pitäisi olla _välttämättömiä_, ja väärien mielipiteiden
132 kritisoiminenkin edellyttää niihin viittaamista. Toisaalta linkittäjällä
133 ei ole mitään valtaa linkin kohteeseen - kohde voi muuttua linkin teon
134 jälkeen linkittäjän huomaamatta. Laajamittainen yllytystarkoituksessa tehty linkittäminen 
135 voidaan jo nyt katsoa avunannoksi levittämiseen, eikä linkittämisen oikeudellisen merkityksen 
136 muuttamiseen ole mitään aihetta.
137 Kaiken kaikkiaan ajatus linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja 
138 Internetin luonteen väärin ymmärtämistä.
139
140 Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti elämänkatsomuksen lisääminen listaan laajentaa samalla epäsuorasti uskonnon merkitystä siinä ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
141
142 Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät aatteet. Uskontoa tai elämänkatsomuksellisia aatteita ei voi asettaa eri asemaan - päinvastoin: juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita elämänkatsomuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
143
144 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa.
145 Selkeintä olisi muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
146
147 *"Joka julkisesti yllyttää väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu tosiasiallisesti rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan määräytyvään ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän jäseneen levittämällä lausuntoja tai muita tiedonantoja tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."*
148
149 Tässä tosiasiallisesti kattaisi uskonnon lisäksi muutkin kiertoilmaisut kansanryhmän määrittelyssä.
150
151 Jos nykyisestä muotoilusta halutaan pitää kiinni, ainakin pahimmat väärintulkintamahdollisuudet tulisi korjata
152 esimerkiksi tähän tapaan:
153
154 *"Joka levittää yleisön keskuuteen tiedotteita, mielipiteenilmauksia tai muita viestejä,
155 joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää tosiasiallisesti tämän rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän,  seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."*
156
157 ##### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
158
159 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
160 kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, siis
161 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
162 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
163 poikkeuksellisia perusteluja, joita lakiesityksen perusteluista löydy.
164
165 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
166 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
167 määrittely voisi soveltua, mutta siihen se tulisi 
168 jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
169 muutoksia tähän pykälään.
170
171 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
172 ehdotettua muutosta.
173
174 ##### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
175
176 Oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotetaan laajennettavaksi
177 useassa pykälässä. Osa näistä on hyvin perusteltuja ja
178 ongelmattomia, esimerkiksi työsyrjinnän tapauksessa,
179 mutta kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja kunnianloukkauksen
180 tapauksessa kyseessä on uusi sananvapauden rajoitus, eivätkä
181 esitetyt perustelut täytä ihmisoikeussopimuksen
182 välttämättömyyskriteeriä.
183
184 Erityisesti vaikuttimen käyttäminen kriteerinä
185 oikeushenkilön rangaistusvastuulle on ongelmallista:
186 pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön
187 etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö 
188 asianomaisen toimihenkilön vaikutin?
189 Yleisemminkin vaikutinkriteeri ilman mitään konkreettista, joka 
190 sitoisi sen itse tekoon, olisi ongelmallista edellä
191 koventamisperusteiden kohdalla esitetyistä syistä.
192
193 Siten ehdotettujen Rikoslain 17 luvun 24 § toisen momentin
194 lopussa, 24 luvun 13 §:ssä (jos se lakiin kuitenkin jätetään) 
195 ja 25 luvun 10 §:ssä olevat *"silloin, kun
196 rikoksen pääasiallisena vaikuttimena on..."*
197 olisi syytä korvata täsmällisemmällä muotoilulla, esimerkiksi
198
199 *"silloin, kun teko on kohdistunut tiettyyn henkilöön, tämän omaiseen
200 tai omaisuuteen pääasiassa hänen rotunsa, kansallisen tai 
201 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
202 vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
203
204 #### Yhteenveto
205
206 Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan ja
207 vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
208 lakiesityksen olevan monin paikoin epätarkoituksenmukainen ja niin
209 tulkinnanvarainen, että sen voi katsoa olevan suorastaan ristiriidassa
210 niin demokratian perusperiaatteiden, kansainvälisten
211 ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
212 käytännönkin kanssa.
213
214 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
215 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
216 mahdollisesti voidaan käyttää. Sananvapauden rajoitukset täytyy
217 johdonmukaisesti pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
218 välttämättömyysperiaatteen mukaisesti niin suppeina kuin suinkin,
219 varoen sivuvaikutuksena kriminalisoimasta mielipiteitä ja
220 tukahduttamasta laillistakin puhetta.