(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
1 Hallituksen esitys 317/2010 <http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+317/2010>
2
3 <hr>
4 LOPULLINEN TEKSTI, EI ENÄÄ MUUTOKSIA TÄHÄN.
5 <hr>
6
7 ## Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
8
9 ### Johdanto
10
11 Electronic Frontier Finland (Effi) ry kannattaa varauksin Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. Samalla pitäisi tehdä puitepäätöksen 1. artiklan 4. kohdan mukainen lausuma siinä mainittujen rikosten puolustelun kriminalisoinnin rajoittamisesta ainoastaan kansainvälisen tuomioistuimen lopullisella päätöksellä todettuihin rikoksiin.
12
13 Effi näkee esitetyissä lakiteksteissä sekä perusteluissa kuitenkin useita vakavia ongelmia, etenkin sanan- ja uskonnonvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille alttiita muotoiluja. Tämänkaltaisessa suoraan perusoikeuksia rajoittavassa laissa olisi tavanomaistakin tärkeämpää välttää ilmaisuja, jotka maallikolle tarkoittavat aivan eri asiaa kuin on tarkoitus, vaikka ne ehkä laintuntijoille olisivatkin ymmärrettäviä. 
14
15 Ehdotukset menevät myös monessa kohdin paljon pitemmälle kuin mainitut kansainväliset sopimukset edellyttävät ja ovat paikoin suorastaan ristiriidassa niiden kanssa.
16 Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla edellyttää, että sananvapauden rajoitusten on oltava välttämättömiä. Siten ne pitää aina säätää mahdollisimman suppeiksi, eikä "varmuuden vuoksi" laajemmiksi kuin sopimukset edellyttävät, kun mitään näyttöä muuta Eurooppaa vakavammista ongelmista Suomessa ei ole.
17
18 Erityisen vakavaa on, että esitetty teksti on helposti tulkittavissa _mielipiteisiin_ eikä vain niiden ilmaisutapaan kohdistuvaksi rajoitukseksi. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälinen yleissopimuksen 19 artiklan takaama mielipiteenvapaus on rajoittamaton, ilman mitään varaumia. Jotta mielipiteenvapaudella olisi mitään merkitystä, sen täytyy sisältää oikeus ilmaista mielipiteensä julkisesti ja yrittää taivuttaa muita sen kannalle. Sananvapautta voidaan rajoittaa, myös mielipiteen ilmaisutapoja, mutta jonkin mielipiteen esittämistä ylimalkaan ei saa kieltää.
19
20 Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajoja koettelevassa lainsäädännössä pitäisi arvioida porsaanreikiä päinvastoin kuin yleensä: varoa jättämästä tuomioistuimelle tulkinnanvaraa syytetyn vahingoksi. Niiden kanssahan tilanne on käytännössä aina se, että syytetyllä on mielipide, jota tuomari ja lautamiehet pitävät vääränä ja ovat siten luonnostaan, tiedostamattaan taipuvaisia tulkitsemaan lakia sen mukaisesti, vaikka yrittäisivätkin sitä välttää. Sananvapaus suojelee kuitenkin myös ja ennen kaikkea vääriä, vastenmielisiä, vahingollisia ja vaarallisia mielipiteitä.
21
22 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
23
24 Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat perusoikeuksia niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
25
26 ### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
27
28 #### Rangaistusten määräytymisestä (Rikoslain 6 luvun 5 §)
29
30 Vaikuttimen käytölle koventamisperusteena ehdotetussa laajuudessa
31 ei ole vakuuttavia perusteita. Erityisesti uskonnon ja
32 vakaumuksen ottaminen koventamisperusteisiin
33 sellaisinaan on niin vakava uskonnonvapauden rajoitus,
34 että sitä ei voida Suomen oloissa mitenkään perustella.
35 Tässä pitäisi ehdottomasti rajoittua vain tilanteisiin,
36 joissa uskontoa käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
37 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen 
38 alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään
39 neuvostojen puitepäätöksen 1 artiklan kohdan 3 mukaisesti.
40 Uskonnot ja vakaumukset *aatteina* eivät tarvitse
41 erityissuojaa, päinvastoin, niiden pitäisi kestää
42 kovaakin arvostelua. Tarkoitus ei kuitenkaan liene kieltää
43 uskonnollista julistusta vääräuskoisten panetteluna.
44
45 Vaikuttimen ottaminen yleiseksi koventamisperusteeksi
46 edellyttämättä mitään konkreettista, joka sitoisi sen itse tekoon,
47 on yleisestikin varsin ongelmallista ja sen vaikutuksia ja
48 mahdollisia soveltamisalueita pitäisi pohtia 
49 hyvin perusteellisesti.
50 Erityisesti vaikuttimia silloin tultaisiin varmasti
51 arvioimaan syytetyn julkaistujen mielipiteiden
52 pohjalta, ja lisärangaistus tulisi siten tosiasiallisesti
53 mielipiteistä eikä itse teon vaikuttimista.
54
55 Perusteluissa ongelmallisina mainitut tapaukset,
56 joissa nykyinen muotoilu ei toimi, koska teko
57 onkin kohdistunut omaisuuteen, olisi helppoa
58 korjata täsmällisemmällä muotoilulla:
59
60 *"4) rikoksen kohdistaminen henkilöön, tämän omaiseen
61 tai omaisuuteen tosiasiallisesti hänen rotunsa, kansallisen tai 
62 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
63 vammaisuutensa tai muun sellaisen perusteen vuoksi;"*
64
65 Tässä *tosiasiallisesti* kattaisi uskonnon tai vakaumuksen
66 käyttämisen kiertoilmaisuna kansanryhmälle.
67
68 Koventamisperusteen käyttöä esitetään myös
69 mainittuihin ryhmiin kuulumattomien uhrien tapauksessa,
70 esimerkiksi rasisminvastaisen työn tekijöihin kohdistuvissa
71 teoissa. Tämän tarpeellisuus jää kuitenkin perustelematta:
72 koko tämän lainkohdan olennainen perustehan on uhrien
73 heikko asema ja kykenemättömyys itsensä puolustamiseen,
74 eikä valtaväestöön kuuluva tarvitse lisäsuojaa vain
75 tekemänsä hyvän työn takia.
76
77 #### Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (Rikoslain 11 luvun 10 §)
78
79 Ilmauksen *"tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa..."*
80 luonnollinen tulkinta on, että kiellon kohteena on itse _mielipide_
81 eikä vain sen ilmaisutapa, ja että tosikin tieto voisi olla panettelua
82 tai solvausta. Tämä on niin rajusti ristiriidassa lain ilmeisen
83 tarkoituksen ja koko demokratian perustan muodostavan mielipiteenvapauden 
84 periaatteen kanssa, että moista tulkintamahdollisuutta ei pitäisi lakiin
85 jättää, vaikka asiantuntevat lainoppineet sen vääräksi näkisivätkin -
86 varsinkaan kun asia olisi helppo korjata käyttämällä täsmällisiä
87 yleiskielisiä termejä.
88
89 Valittu sanamuoto perustuu ilmeisesti perustuslain väärään tulkintaan
90 tai yli-innokkaaseen pyrkimykseen kaikenkattavuuteen.
91 Perustuslain sanamuodossa "ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, 
92 mielipiteitä ja muita viestejä" sana *ilmaista* on olennainen:
93 Kuten kansalais- ja poliittisia
94 oikeuksia koskeva yleissopimus eksplisiittisesti toteaa, mielipiteillä on
95 vahvempi suoja kuin sananvapaudella, eikä lakiteksti saisi olla
96 siinä suhteessa epäselvä.
97 Väärinkäsityksen välttämiseksi sana
98 "mielipiteitä" olisi paras jättää tästä kokonaan pois, tai ainakin
99 korvata jollain vähemmän väärinkäsityksille alttiilla termillä
100 kuten "mielipiteenilmauksia".
101
102 Sama ongelma koskee sanaa "tieto", joka on monitulkintainen - erityisesti
103 se ymmärretään yleisesti totuuden synonyyminä, ja tässä se on tulkittavissa
104 niin, että joitakin totuuksiakaan ei saisi kertoa millään tavalla.
105 Tosi tietohan ei itsessään voi olla panettelua
106 tai solvausta, vaikka sen ilmaisutapa sitä voikin olla.
107 Asian voisi yrittää korjata rajoituksella "_valheellisia_ tietoja",
108 mutta siinäkin on ongelmansa. Selvintä olisi jättää myös sana "tieto" kokonaan
109 pois tai korvata se esimerkiksi ilmauksella "tiedonantoja" tai "kirjoituksia tai muita
110 esityksiä", jos sanaa "viestejä" yksinään ei katsota kyllin kattavaksi.
111
112 Molempiin edelläsanottuihin auttaisi myös, jos tunnusmerkistöön
113 lisättäisiin puitepäätöksessä johdonmukaisesti käytetyllä rajauksella 
114 *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan 
115 tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, ...".*
116 Myös lisäpöytäkirjan selitysmuistiossa todetaan, että 
117 *"The act of distributing or making available is only criminal if the intent 
118 is also directed to the racist and xenophobic character of the material."*
119 Materiaalin sisältö sinänsä ei siis riitä rikoksen tunnusmerkistöksi, ellei 
120 tekotavasta ilmene rasistinen tai muukalaisvihamielinen tarkoitus,
121 eikä sen tarkoituksen arvioiminen voi olla vaikeampaa tässä kuin
122 rangaistuksen koventamisperusteiden arvioinnissakaan.
123
124 Rasistiseen materiaaliin linkittämisen kriminalisointi on myös sekä itsessään
125 ongelmallista että ilmaistu lakiesityksessä huonosti. Linkittäminenhän ei
126 millään tavalla muuta materiaalin saatavillaoloa, joten ilmauksen
127 "asettaa yleisön saataville" selittäminen sitä tarkoittamaan on
128 ristiriidassa sanojen yleiskielisen merkityksen kanssa.
129 Jos halutaan kieltää viittaaminen muualla sijaitseviin viesteihin
130 tai niiden olemassaolosta kertominen, se pitäisi sanoa suoraan eikä 
131 käyttämällä yleiskielisiä ilmauksia niiden normaalimerkityksen vastaisesti.
132
133 Linkittämisen kieltoon ei kuitenkaan ylimalkaan ole esitetty läheskään
134 riittäviä perusteita. Kysehän on taas sananvapauden rajoittamisesta,
135 joten rajoitusten pitäisi olla _välttämättömiä_, ja väärien
136 mielipiteiden kritisoiminenkin edellyttää niihin viittaamista.
137 Toisaalta linkittäjällä ei ole mitään valtaa linkin kohteeseen - kohde
138 voi muuttua linkin teon jälkeen linkittäjän huomaamatta.
139 Laajamittainen yllytystarkoituksessa tehty linkittäminen voidaan jo
140 nyt katsoa avunannoksi levittämiseen, eikä linkittämisen oikeudellisen
141 merkityksen muuttamiseen ole mitään aihetta. Kaiken kaikkiaan ajatus
142 linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja Internetin luonteen
143 väärin ymmärtämistä.
144
145 Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä
146 ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä
147 sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista
148 vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti vakaumuksen lisääminen
149 listaan laajentaa samalla epäsuorasti uskonnon merkitystä siinä
150 ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti
151 uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua
152 epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi
153 loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse
154 Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa
155 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu
156 vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan?
157 Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
158
159 Uskontojen ja vakaumuksen panettelun ja solvaamisen kieltäminen
160 käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän
161 takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain
162 tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen
163 rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän
164 mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät
165 aatteet. Uskontoa tai vakaumuksellisia aatteita ei voi asettaa
166 eri asemaan - päinvastoin: juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä
167 pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti
168 tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita
169 pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita
170 vakaumuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
171
172 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja
173 ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa. Selkeintä olisi
174 muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan
175 haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä
176 tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi
177 jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
178
179 *"Joka julkisesti yllyttää väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu
180 tosiasiallisesti rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai
181 etnisen alkuperän tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan määräytyvään
182 ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän jäseneen levittämällä lausuntoja
183 tai muita tiedonantoja tai muulla vastaavalla tavalla, on tuomittava
184 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
185 kahdeksi vuodeksi."*
186
187 Tässä *tosiasiallisesti* jälleen kattaisi uskonnon lisäksi muutkin
188 kiertoilmaisut kansanryhmän määrittelyssä.
189
190 Jos nykyisestä muotoilusta halutaan pitää kiinni, ainakin pahimmat
191 väärintulkintamahdollisuudet tulisi korjata esimerkiksi tähän tapaan:
192
193 *"Joka levittää yleisön keskuuteen tiedotteita, mielipiteenilmauksia
194 tai muita viestejä, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin
195 ryhmää tosiasiallisesti tämän rodun, ihonvärin, syntyperän,
196 kansallisen tai etnisen alkuperän, seksuaalisen suuntautumisen tai
197 vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla
198 perusteella tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan
199 tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän jäsentä kohtaan, on tuomittava
200 kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään
201 kahdeksi vuodeksi."*
202
203 #### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
204
205 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
206 kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, siis
207 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
208 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
209 poikkeuksellisia perusteluja, joita lakiesityksen perusteluista löydy.
210
211 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
212 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
213 määrittely voisi soveltua, mutta siihen se tulisi 
214 jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
215 muutoksia tähän pykälään.
216
217 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
218 ehdotettua muutosta.
219
220 #### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
221
222 Oikeushenkilön rangaistusvastuuta ehdotetaan laajennettavaksi
223 useassa pykälässä. Osa näistä on hyvin perusteltuja ja
224 ongelmattomia, esimerkiksi työsyrjinnän tapauksessa,
225 mutta kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja kunnianloukkauksen
226 tapauksessa kyseessä on uusi sananvapauden rajoitus, eivätkä
227 esitetyt perustelut täytä ihmisoikeussopimuksen
228 välttämättömyyskriteeriä.
229
230 Erityisesti vaikuttimen käyttäminen kriteerinä
231 oikeushenkilön rangaistusvastuulle on ongelmallista:
232 pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön
233 etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö 
234 asianomaisen toimihenkilön vaikutin?
235 Yleisemminkin vaikutinkriteeri ilman mitään konkreettista, joka 
236 sitoisi sen itse tekoon, olisi ongelmallista edellä
237 koventamisperusteiden kohdalla esitetyistä syistä.
238
239 Siten ehdotettujen Rikoslain 17 luvun 24 § toisen momentin
240 lopussa, 24 luvun 13 §:ssä (jos se lakiin kuitenkin jätetään) 
241 ja 25 luvun 10 §:ssä olevat *"silloin, kun
242 rikoksen pääasiallisena vaikuttimena on..."*
243 olisi syytä korvata täsmällisemmällä muotoilulla, esimerkiksi
244
245 *"silloin, kun teko on kohdistunut tiettyyn henkilöön, tämän omaiseen
246 tai omaisuuteen pääasiassa hänen rotunsa, kansallisen tai 
247 etnisen alkuperänsä, syntyperänsä, sukupuolisen suuntautumisensa, 
248 vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
249
250 ### Yhteenveto
251
252 Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan ja
253 vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
254 lakiesityksen olevan monin paikoin epätarkoituksenmukainen ja niin
255 tulkinnanvarainen, että sen voi katsoa olevan suorastaan ristiriidassa
256 niin demokratian perusperiaatteiden, kansainvälisten
257 ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
258 käytännönkin kanssa.
259
260 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
261 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
262 mahdollisesti voidaan käyttää. Sananvapauden rajoitukset täytyy
263 johdonmukaisesti pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
264 välttämättömyysperiaatteen mukaisesti niin suppeina kuin suinkin,
265 varoen sivuvaikutuksena kriminalisoimasta mielipiteitä ja
266 tukahduttamasta laillistakin puhetta.