From: http://tapanit.myopenid.com/ Date: Mon, 15 Mar 2010 09:10:11 +0000 (+0200) Subject: (no commit message) X-Git-Url: http://vikisorsa.effi.org/?a=commitdiff_plain;h=e3636d986e1d8fdd6d9dbe185ec8ea929f5b89cb;p=.git --- diff --git a/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn b/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn index 59273a6..075530f 100644 --- a/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn +++ b/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn @@ -145,10 +145,11 @@ erikseen ja mainita laissa täsmällisesti. "Yleisön saataville asettaminen" kattaa muualla rikoslaissa ja tekijänoikeuslaissa vakiintuneen tulkinnan mukaan kaikenlaisen myymisen, lainaamisen, maahantuonnin jne. -Siten ehdotettu muotoilu kriminalisoisi puheenaolevan aineiston -myynnin kirjakaupoissa, lainaamisen kirjastoissa ym. -Esimerkiksi toisen maailmansodan historiaa tutkiva tiedemies ei -ilmeisesti voisi laillisesti hankkia Hitlerin kirjoituksia. +Siten ehdotettu muotoilu tarkoittaisi, että kirjastot, +antikvariaatit ja koulut joutuisivat poistamaan suuren määrän +vanhaa, historiallisesti merkittävää kirjallisuutta: pois menisivät +niin Hitlerin teokset, löytöretkeilijöiden kirjoitukset kuin vanhat +tieteelliset kirjatkin, joissa uskottiin rotuhygieniaan. Ehdotettu poikkeusmomentti ei asiaa korjaisi. Erityisesti tieteessä tutkimuksen @@ -223,6 +224,9 @@ Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomis (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? +Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen +käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän +takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen @@ -255,7 +259,7 @@ Sukupuolisen suuntautumisen osalta suojelua kansanryhmänä voidaan pitää perusteltuna, mutta samalla se osoittaa tunnusmerkistön sitomisen materiaaliin käyttötavasta ja tarkoituksesta riippumatta absurdiksi, kun ilmeisesti Raamatustakin pitäisi sensuroida homoseksuaalisuuden kieltävät kohdat -(kuten 3 Moos 18:22). +(kuten 3 Moos 18:25). Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa.