X-Git-Url: http://vikisorsa.effi.org/?a=blobdiff_plain;f=rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn;h=c92dad6333cdb2978002a3967a816f80136a17a9;hb=8124d23c9a090fef36f69ff59ebd32211c5bbc73;hp=329f4fb2ac7310c8d0428c189160816655f27c71;hpb=ede026e1ae79b3737595a7efe037cdc45e29a4c8;p=.git diff --git a/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn b/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn index 329f4fb..c92dad6 100644 --- a/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn +++ b/rasistiset_rikokset_-lausunto.mdwn @@ -17,6 +17,8 @@ hyväksymistä mietinnössä esitetyin varaumin artikloihin 3 ja 5 sekä lainsäädännön päivittämistä vastaamaan sitä sekä neuvoston puitepäätöksen (2008/913/YOS) vaatimuksia. +**FIXME** pitäisikö eksplisiittisesti mainita puitepäätöksen mahdollistamat varaumalausumat? + Effi kuitenkin näkee työryhmän esittämissä lakiteksteissä sekä perusteluissa useita vakavia ongelmia, erityisesti sananvapautta kohtuuttomasti rajoittaville tulkinnoille @@ -129,7 +131,7 @@ erikseen ja mainita laissa täsmällisesti. ja tekijänoikeuslaissa vakiintuneen tulkinnan mukaan kaikenlaisen myymisen, lainaamisen, maahantuonnin jne, ja siten ehdotettu muotoilu kriminalisoisi puheenaolevan aineiston myynnin -kirjakaupoissa, lainaamisen kirjastoissa jne. +kirjakaupoissa, lainaamisen kirjastoissa ym. Esimerkiksi toisen maailmansodan historiaa tutkiva tiedemies ei ilmeisesti voisi laillisesti hankkia Hitlerin kirjoituksia. @@ -167,9 +169,9 @@ ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa tai profeettaa ei saa kutsua epäjumalaksi, koska se olisi loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? -Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus +Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) -Helsingin Sanomissa 3.3.2010 katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? +katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen @@ -184,10 +186,16 @@ jos vammaisuuden perusteella pilkkaaminen halutaan kieltää, sen voisi paremmin lisätä esimerkiksi kunnianloukkauksen tunnusmerkistöön. Sukupuolisen suuntautumisen osalta taas ehdotettu muotoilu tarkoittaisi varsin rajua puuttumista uskonnonvapauteen, kun ilmeisesti Raamatustakin -pitäisi sensuroida homoseksuaalisuuden kieltävät kohdat (3 Moos 22 ym). +pitäisi sensuroida homoseksuaalisuuden kieltävät kohdat (3 Moos 18:22 ym). +Toisaalta maailmalta löytyy varoittavia esimerkkejä siitä, että +yritykset seksuaalivähemmistöjen suojeluun sananvapautta +rajoittamalla ovatkin kääntyneet näitä vastaan +(esim. Kanadan Little Sisters -kirjakaupan tapaus): +vähemmistöt ovat erityisen haavoittuvia sananvapauden +rajoitusten väärikäytösten edessä. Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, -ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään täydentää. +ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa. Asiaa voisi yrittää korjata esimerkiksi rajauksella *"... jos teko on suoritettu tavalla, joka on omiaan yllyttämään väkivaltaan tai vihaan tällaista ryhmää tai tällaisen ryhmän @@ -272,6 +280,7 @@ työryhmän ehdottamaa muutosta. Ehdotettu sanamuoto lähtee taas siitä, että tietty *tieto* olisi itsessään lainvastaista, riippumatta siitä mitä sillä tehdään, +millaisessa kontekstissa se esitetään, onko se julkisesti jakelussa vai esimerkiksi tutkijan yksityisessä tiedostossa. Tämän lähtökohdan ongelmallisuus on jo tullut esiin. @@ -315,9 +324,13 @@ pitääkö rasistisen vaikuttimen jotenkin näkyä oikeushenkilön etuna (mikä se voisi olla?) tai toimeksiantona vai riittääkö asianomaisen toimihenkilön vaikutin? -**FIXME** muotoilua pitää hioa, mielellään kommentoida pykälä pykälältä - +Vaikuttimen asemesta parempi olisi käyttää kriteerinä +teon kohdistumista rodun, ihonvärin, +syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän +mukaan määräytyvään ihmisryhmään tai tällaisen ryhmän +jäseneen jäsenyyden takia. +**FIXME** täsmennettävä minkä rikosten osalta OK