(no commit message)
[.git] / hallituksen_esitys_317_2010_-lausunto.mdwn
index b342fd9..ec23ce9 100644 (file)
@@ -1,4 +1,8 @@
-### Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
+Hallituksen esitys 317/2010 <http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+317/2010>
+
+<hr>
+
+## Lausunto lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä HE 317/2010
 
 #### Johdanto
 
@@ -15,7 +19,7 @@ Sanan- ja uskonnonvapautta rajoittavissa ja erityisesti mielipiteenvapauden rajo
 
 Erityisen ongelmallisena Effi pitää esitystä yleisön saataville asettamisen kriminalisoinnista ja sen tulkitsemista koskemaan myös linkittämistä. Koko esityksen perusongelma on ajatus, että jokin materiaali voisi olla itsessään rikollista tai niin vaarallista, että sen ei pitäisi lainkaan olla ihmisten saatavilla - että rasismi olisi asia, josta ihmisten ei pitäisi sallia vapaasti muodostaa mielipidettään. Kriminalisoinnin pitäisi kohdistua toimintaan, aineiston käyttötapaan, eikä kohdella materiaalia sinänsä kuin "taudinaiheuttajaa", jolta ihmiset ovat kykenemättömiä suojautumaan ja jolta viranomaisten pitäisi hallintoalamaisia suojella. 
 
-Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat sananvapautta niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
+Effi katsoo myös, että ainakin ehdotetussa muodossa lainmuutokset rajoittaisivat perusoikeuksia niin paljon, että niiden säätäminen edellyttäisi perustuslainsäätämisjärjestystä.
 
 #### Yksityiskohtaiset arviot lakiehdotuksista
 
@@ -130,9 +134,9 @@ muuttamiseen ole mitään aihetta.
 Kaiken kaikkiaan ajatus linkittämisen kiellosta osoittaa hypertekstin ja 
 Internetin luonteen väärin ymmärtämistä.
 
-Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti elämänkatsomuksen lisääminen listaan samalla epäsuorasti laajentaa uskonnon merkitystä siinä ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
+Sananvapauden rajoitusten välttämättömyysperiaatteen mukaisesti tässä ei myöskään pitäisi laajentaa kansanryhmän käsitettä sopimusvelvoitteita laajemmiksi enempää kuin näyttö tosiasiallisista vakavista ongelmista edellyttää. Erityisesti elämänkatsomuksen lisääminen listaan laajentaa samalla epäsuorasti uskonnon merkitystä siinä ryhmäjäsenyydestä itse uskoon tavalla, joka puuttuisi rajusti uskonnonvapauteen: jos toisen uskonnon jumalaa ei saa kutsua epäjumalaksi tai profeettaa vääräksi profeetaksi, koska se olisi loukkaavaa, mitä jää jäljelle uskonnonvapaudesta? Olisiko Ilse Paakkisen selvästi ateisteja loukkaava kirjoitus Helsingin Sanomissa 3.3.2010 (jossa mm. väitetään ateismia ideologiaksi, joka perustuu vihaan ja agressioon) katsottava kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan? Entä vakaumuksellisen rasistin haukkuminen?
 
-Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät aatteet. Uskontoa tai elämänkatsomuksellisia aatteita ei voi asettaa eri asemaan - päinvastoin, juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita elämänkatsomuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
+Uskontojen ja elämänkatsomusten panettelun ja solvaamisen kieltäminen käytännössä toisi 1998 rikoslaista poistetun jumalanpilkkapykälän takaisin laajennetussa muodossa. Uskonto pitäisi tässäkin rajata vain tilanteisiin, joissa sitä käytetään tekosyynä teon kohdistamiseen rodun, ihonvärin, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määriteltyyn ihmisryhmään. Ihmiset tarvitsevat suojelua, eivät aatteet. Uskontoa tai elämänkatsomuksellisia aatteita ei voi asettaa eri asemaan - päinvastoin: juuri siksi, että ne ovat tärkeitä, niitä pitää saada arvostella ja tehdä naurunalaisiksi. Oletettavasti tarkoitus ei kuitenkaan ole suojella uskontoon perustuvia puolueita pilapiirroksilta enempää kuin muita, saati tulkita kaikkia puolueita elämänkatsomuksellisiksi niiden suojelemiseksi arvostelulta.
 
 Lain nykyinenkin muotoilu on näissä suhteissa ongelmallinen, ja ongelma vain korostuu kun sitä yritetään laajentaa.
 Selkeintä olisi muotoilla koko pykälä uudelleen niin, että kriminalisoidaan haitallinen teko sen primäärikriteerillä eikä epäsuorasti pelätyllä tavalla mahdollisesti vaikuttavan materiaalin kautta, esimerkiksi jälleen puitepäätöksen muotoilua seuraten:
@@ -149,12 +153,11 @@ joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää tosiasiallisesti täm
 
 ##### Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen (Rikoslain 17 luvun 1a §)
 
-Työryhmä esittää järjestäytyneen rikollisryhmän määrittelyn laajentamista
-kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. 
 Järjestäytyneen rikollisryhmän määritelmän laajentaminen
+kiihottamiseen kansanryhmää vastaan, siis
 eksplisiittisesti tiettyyn rikokseen, ja vieläpä sellaiseen,
 joka on (vaikka perusteltukin) sananvapauden rajoitus, vaatisi 
-poikkeuksellisia perusteluja, joita ei työryhmän mietinnöstä löydy.
+poikkeuksellisia perusteluja, joita lakiesityksen perusteluista löydy.
 
 Ehdotetun kansanryhmää vastaan kiihottamisen törkeän muodon
 mukaisiin rikoksiin järjestäytyneen rikollisryhmän
@@ -163,7 +166,7 @@ jo rangaistusasteikon kautta mukaan eikä vaatisi
 muutoksia tähän pykälään.
 
 Effin mielestä tähän pykälään ei tule tehdä
-työryhmän ehdottamaa muutosta.
+ehdotettua muutosta.
 
 ##### Oikeushenkilön rangaistusvastuu
 
@@ -197,17 +200,18 @@ vammansa tai muun sellaisen perusteen vuoksi."*
 
 #### Yhteenveto
 
-Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan
-ja vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
-työryhmän ehdotusten olevan monin paikoin ristiriidassa niin sananvapauden
-perusperiaatteiden, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan
-ihmisoikeustuomioistuimen käytännönkin kanssa
-sekä epätarkoituksenmukaisina.
+Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää pyrkimyksiä väkivallan ja
+vihan vähentämiseen ehdottomasti kannatettavina, mutta katsoo
+lakiesityksen olevan monin paikoin epätarkoituksenmukainen ja niin
+tulkinnanvarainen, että sen voi katsoa olevan suorastaan ristiriidassa
+niin demokratian perusperiaatteiden, kansainvälisten
+ihmisoikeussopimusten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
+käytännönkin kanssa.
 
 Kriminalisointi pitäisi johdonmukaisesti ja yksikäsitteisesti
 kohdistaa tekoon joka halutaan kieltää, ei materiaaliin jota siinä
-mahdollisesti voidaan käyttää ja sananvapauden
-rajoitukset pitäisi johdonmukaisesti pitää
-Euroopan ihmisoikeussopimuksen välttämättömyysperiaatteen
-mukaisesti niin suppeina kuin suinkin, varoen
-sivuvaikutuksena tukahduttamasta laillistakin puhetta.
+mahdollisesti voidaan käyttää. Sananvapauden rajoitukset täytyy
+johdonmukaisesti pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
+välttämättömyysperiaatteen mukaisesti niin suppeina kuin suinkin,
+varoen sivuvaikutuksena kriminalisoimasta mielipiteitä ja
+tukahduttamasta laillistakin puhetta.